Friday, March 27, 2015

Naluri seorang Umi - Part 2

Salam pagi Jumaat,

Alhamdulillah, masih lagi bernafas pada hari yang paling agung ini iaitu penghulu segala hari.
Semakin hari, semakin kuat rasa naluri ini mengatakan adanya rezeki buat kami. Genap seminggu dah kalau kira hari yang sepatutnya. Perubahan pun makin hari, makin nampak oleh si suami. Makanan harus jaga dari sekarang, kerana mungkin usia masih muda. Pelbagai kemungkinan boleh terjadi, oleh itu kami makin berhati-hati.

Keinginan yang terasa di tekak ini, kadang tu tak boleh sangat nak layan. Bukan apa, teringin je tu bukan bermakna nak sangat. Bila suami tanya, " lelaki memang tak boleh rasa ke nak makan itu ini?". Semestinya boleh, tapi bergantung juga pada individu tu.  Bila, nak jadikan cerita, pada 1 malam suami cakap tidak perlu masak, kita makan di luar. Apa yang terjadi, suami makan tak habis dan ia tidak pernah berlaku sebelum ini. Dalam perjalanan pulang, suami cakap, nak muntah makanan tu tidak sedap dan rasa pelik. Huh! adakah 1 kebetulan sahaja? Saya sendiri makan rasa sedap dan tidak pelik pun makanan tu. Anggaplah yang suami mungkin penat dan tidak sihat sangat agaknya malam itu. Ianya terlalu awal untuk buat jangkan yang tepat. Apa yang penting, suami saya selalu bau hanyir ikan! hahahaha..

Tq farah kerana mendoakan..hihi



Wednesday, March 25, 2015

Naluri Seorang Umi - Part 1

Assalamualaikum,

Lumrah rasanya bila pasangan berkahwin menantikan kelahiran penyambung keturunan mereka. Ya, kini kami alami perasaan itu. Terasa sungguh comel bila tengok pakaian bayi tapi kalau nak beli pun, perlu simpan barapa lama. Berusahalah sungguh-sungguh kata orang, jangan putus asa. InsyaAllah rezeki Allah memang nak bagi.

Masuk bulan ke-5 perkahwinan, hati ini dapat rasa macam rezeki tu dah sampai. Tergerak hati nak tanya pada Dr. Google dan kawan yang berpengalaman. Belajar kenal keadaan diri sendiri, sambil-sambil tanya pada suami perubahan diri sendiri. Maklum lah, kalau nak di tilik diri sendiri depan cermin macam susah nak perasan.

Kini masih lagi sabar, takut kecawa entah ke berapa kali. Biar masa dan hari berlalu, bila tiba masa nanti InsyaAllah jawapan setiap persoalan pasti terjawab. Kini kami lebih berhati-hati untuk tempuh hari yang mendatang.


* DOA UNTUK KAMI*



Friday, March 20, 2015

Suami Dayus!


Assalamualaikum,

 Entry kali ini nak cerita sedikit soal suami dayus. Tapi bukan nak cerita soal SUAMI SAYA dayus taw. Sebelum kupas lebih lagi, fahami maksud DAYUS seperti dibawah:

“Apakah dayus itu wahai Rasulullah?” Jawab Nabi: “Iaitu seseorang (lelaki) yang membiarkan kejahatan (zina, membuka aurat, bergaul bebas) dilakukan oleh ahlinya (isteri dan keluarganya).” (Riwayat Al-Tabrani dan Al-Baihaqi).


Apa pendapat kalian dalam soal ini, masih sedarkan kita tetang persoalan ini. Rata-rata kalau cakap soal dayus, mesti nak kaitkan dengan si lelaki angkat tangan kepada kaum perempuan atau membuat sesuatu kekerasan. Yang ini semua orang nampak dengan jelas. Hakikatnya, dayus kat luar sana terlalu ramai sampai nak kira pon dah x cukup jari. Mendidik seorang isteri dan anak perempuan bukan senang, salah didik hilang pahala si lelaki yang dah kumpul banyak tu.

Nabi kita sendiri dah kata, lelaki yang membiarkan *zina, buka aurat, gaul bebas oleh isteri dan keluarga adalah lelaki dayus. Rata-rata, sang suami belum sempat malam pertama dah jadi dayus sejurus sah oleh tok kadi. Sebab apa ye? Yelah, tengoklah pakaian isteri dia. Kesian sangat, sudah lah tidak bertudung malah ketat sangat. Lantas, mata-mata lelaki lain pun turut pandang dan puji kencantikan anugerah Allah tu. Terus dapat berapa kilo dosa pun tak tahu. Bila majlis kenduri (sanding) pula lagi ramai orang tengok, bertambah lagi lah dia nak tanggung. Kaum hawa ni, kalau tidak sayang pasangan tu sayanglah pada ayah awak tu. Jangan lah nanti cakap, " belum kahwin lagi, nanti lepas kahwin baru pakai tudung". Ish tak kesian ke pada ayah/papa/dady/abah/baba/dll, berat tau nak tanggung tu nanti.

Cantik kat dunia ni tak boleh bawa ke akhirat nanti taw. Sama-sama kita jaga batas sebagai kaum hawa ini. * Peringatan untuk diri sendiri juga*

P/s : Kepada bakal suami, sila ambil berat soal aurat bakal isteri anda. Jangan Jadi Lelaki Dayus!






Thursday, March 19, 2015

Contest: Hijab, Let's wear it right!




Assalamualaikum,
Tajuk entry kali ini adalah daripada tajuk contest yang di buat oleh seorang blogger juga. Memandangkan hari ini belum dapat idea untuk buat entry apa, so kita buat lah tajuk contest ni mengenai Hijab. Saya susah nak join contest, tapi tertarik dengan tajuk ini.

Hijab! ianya bukan sekadar sehelai kain untuk menutup kepala tetapi lebih tepat sekali menutup aurat seorang perempuan. Kalau kita cakap tutup kepala, nanti manusia ni kadang2 jahil sikit. Sebab apa saya cakap jahil, sebabnya nanti manusia tutup je kepala tp pakaian melekat macam cicakman tu. Orang yang lihat pula pasti akan cakap "baik jangan pakai tudung". SubahanAllah, itu dah macam lagi galakkan manusia itu untuk membuka auratnya.

Baiklah, tiba masanya soal diri sendiri. Kenapa saya pilih untuk berhijab?
Terus terang bahawasanya, ia bukan paksaan dari orang tua saya (mama /papa). Mereka tidak pernah sesekali tegur mengenai soal berhijab. Saya mula berhijab ketika usia 16 tahun tapi itu masih on off sampailah saya sambung pelajaran di IPT. Pemakaian yang tidak ikut syarak, tudung yang singkat dan jarang. Ini kerana saya masih jahil berkenaan hukum syarak yang sebenar. Allah sayangkan saya, alhamdulillah saya sambung lagi pelajaran di sebuah IPT. Tempat pengajian di tentukan oleh pihak IPT, dan dengan izin Allah saya di tempatkan ke negeri Kelantan. Saya mula belajar sikit demi sedikit bersama rakan-rakan serumah. Pemakaian hijab mula saya labuhkan menutup dada, memilih untuk memakai pakaian yang longgar dan bersarung kaki. Saya rasa tenang dan selesa berpakaian begini berbanding pakaian dahulu. Di mana, saya telah membuat kaum lelaki membuka mata ketika saya berjalan di hadapn mereka. Kini, saya lebih memilih berhijab dengan sempurna dan terdetik dalam hati untuk berniqab. Biarlah keindahan seorang wanita ini hanya untuk mahramnya.



 Hanya sedikit pesanan ringkas untuk kaum muslimah.
Berpakaian menutup aurat dengan sempurna lebih cantik dan tinggi maruahnya, berbanding berpakaian mengikut nafsu berfesyen.

"Mempamerkan aurat dan keindahan tubuh merupakan bentuk maksiat yang mendatangkan murka Allah dan RasulNya"

*Orang yang solat belum tentu mendapat syurga Allah, inikan pula orang yang tidak menjaga auratnya. Sama-samalah kita menjaga demi ketaatan kepada Allah sebagai hambanya.

InsyaAllah.
 

Wednesday, March 18, 2015

150315|Sambut Menantu

Salam,

Baru kali ini berkesempatan untuk update blog. Almaklum sibuk dengan kenduri rumah suami, tambahan lagi dekat kampung susah nak dapat line telefon. Suasana kenduri di kampung berbeza, walaupun biasa tapi 3 hari 3 malam juga lah kenduri tu.Dari hari pertama sampai kami buat kerja untuk kenduri tak berhenti sampai hari akhir sebelum nak balik KL semula.
Alhamdulillah semua berjalan dengan baik, dan keluarga serta saudara-mara suami pun semua baik dan. tak lupa juga jiran-jiran kampung sana. Mesra dan ringan tulang, pagi-pagi lagi dah sampai rumah nak bantu buat kerja. Dari segi pakaian, kami hanya pakai baju yang ada sahaja kerana tidak mahu membazir. Rasanya cukup kenduri sebelah perempuan kami buat gah. Sebelah suami, solek sendiri, bersiap pun sendiri, tiada ambil gambar bawah pokok belakang lalang semua tu. Hanya guna kamera telefon sudah memadai untuk singkap memori untuk anak-anak nanti nak tengok. InsyaAllah.
Nah belanja 1 je gambar, lipstick pon ilang dah..banyak sangat makan minum.
Cuaca panas, badan melekit, baju tebal.
Ok, nak salin baju dulu, kembali bekerja!

TQ