Monday, January 30, 2012

Akibat dari tak mahu ambil berat...



Hai..hai...
lama tak menaip..terlalu sibuk lah semenjak bekerja ni. So ceritanya tok kali ni adalah berita baru tentang kesihatan CIK Erin lorh...
semalam, ada 1 karnival suai kenal dengan sapa tah so macam-macam aktiviti ada kat situ,
antaranya adalah PEMERIKSAAN KESIHATAN secara PERCUMA!!!
berdaftar lah kami bersama mama tercinta ni tok buat pemeriksaan.
bermula dengan berat dan tinggi..
Berat : 49kg
Tinggi : 154cm
yes, beratku dah berkurang sebanyak 2 kg...hehehe......lg 4kg mau trun..hehehehe
seterusnya kami ke pemeriksaan tekanan darah pula..
Tekanan Darah : 109/68
itu maksudnya tekanan darah saya rendah..patutlah nurse kat situ periksa banyak kali mcm tak percaya..
last-last dia tnya lah.."awak ada selalu rasa pening tak?"...jawab CIK Erin " ada, selalu jugak"...nurse tu jawab" tekanan darah awak ni rendah tau..pernah buat pemeriksaan tak sebelum ni?" lalu ku jawab " tak pernah, ini pertama kali"
 so tekanan darah yang normal adalah 120-139mmHg/80-89mmHg....
balik je rumah terus aku tgok akibat tekanan rendah, salah 1 punca adalah diet..
barulah aku tahu...asik sakit je aku ni dari kecik sampai sekarang...dan BMI aku adalah normal dan sihat iaitu 
BMI : 21
hehehe...oke lah tu, yang pasti tak obesiti kan..mudah-mudahan ku di hindari dari penyakit yang merbahaya...amin
P/S dr MAMA: " lepas ni jangan nak diet lagi, yang penting sihat dah cukup.."

No comments:

Post a Comment